

پوستر یک رسانه دیداری و تا حدی گرافیکی است و به عبارتی یک تکنیک دقیق تبلیغاتی است که دارای یک پیام خاص در علوم کشاورزی است.
ویژگی های یک پوستر خوب کشاورزی:
۱- ساده باشد: پیچیدگی زیاد مخاطب را خسته و سردرگم می نماید.
۲- دارای هدفی مشخص و دقیق باشد: باید مشخص باشد قصد انتقال چه مفهومی را دارد.
۳- حتی الامکان از تصاویر ساده و رنگی استفاده شود: تصاویر ساده به افزایش سرعت انتقال مفاهیم کمک می کنند.
۴- برخلاف اصول و باور مخاطبین نباشد.
۵- قابل فهم برای مخاطبین باشد: در نظر گرفتن سطح ادراک و فهم مخاطبین و پرهیز از پیچیدگی در طراحی بسیار مهم است.
۶- جالب توجه و اثرگذار بوده و مخاطب آن را فراموش ننماید.
۷- بدون مطالب و یا حداقل مطالب در آن نوشته شود: موجز بودن پوستر یکی از مهمترین نکات طراحی است.
۹- در اولین نگاه، به سرعت مفهوم و پیام را برساند.
۱۰- کاملاً اثربخش باشد: طراح باید مطمئن شود که مخاطب کاملاً نکته و مفهوم را با این پوستر دریافت می کند.
۱۱- متقاعد کننده باشد: مخاطب باید با دیدن پوستر متقاعد شود که مطالب آن درست و مفید می باشد.
۱۲- جامع و مانع باشد: طرح باید تمام موارد مورد نظر را در بر داشته و از انحراف موضوع جلوگیری کند.
۱۳- دارای سرعت انتقال پیام باشد.
۱۴- برطرف کننده نیاز مخاطبین و حل مشکل باشد.
۱۵- برای بیننده معما ایجاد ننماید.
۱۶- اندازه آن مناسب باشد: طرح باید با توجه به محیط و شرایط بصری اندازه بندی شود.
دکتر پرویز پیراسته – صنایع شیمیایی سم سازان